REKLAMA
pon. 20 maja 2024, 12:33

Ostrzeżenie WHO! Sfałszowany i trujący składnik w lekach?

Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) opublikowała ostrzeżenie dotyczące sfałszowanego glikolu propylenowego, który w przypadku spożycia może być toksyczny. Substancja ta jest wykorzystywana między innymi przez wytwórców leków.

Mężczyzna w białym kombinezonie stoi po środku zakładu produkującego leki WHO
WHO wydała ostrzeżenie przed sfałszowanym glikolem propylenowym, który produkowany jest do produkcji syropów (fot. Shutterstock)

Główny Inspektorat Farmaceutyczny poinformowało komunikacie wydanym przez Światową Organizację Zdrowia (WHO) w dniu 12 kwietnia 2024 r. To ostrzeżenie odnoszące się do sfałszowanego glikolu propylenowego DOW USP/EP wykrytego w Pakistanie.

– W beczkach oznakowanych jako „DOW USP/EP PROPYLENE GLYCOL” stwierdzono niedopuszczalne ilości glikolu etylenowego (w zakresie od 0,76% do 100%), który w przypadku spożycia może być toksyczny – czytamy w komunikacie.

Sfałszowany glikol propylenowy, o którym mowa w tym ostrzeżeniu, należy uznać za niebezpieczny. Działania toksyczne mogą obejmować ból brzucha, wymioty, biegunkę, niemożność oddawania moczu, ból głowy, zmiany stanu psychicznego i ostre uszkodzenie nerek.

Od stycznia do marca pakistański organ kompetentny wydał trzy komunikaty dotyczące pięciu zanieczyszczonych serii glikolu propylenowego. Potwierdzono, że oznaczenia na badanych pojemnikach sfałszowano, a substancji nie wyprodukowano ani nie dostarczono przez firmę DOW. Oryginalny „DOW USP/EP PROPYLENE GLYCOL” wykorzystuje się w przemyśle farmaceutycznym, a także w innych procesach wytwórczych. W szczególności może stanowić składnik leków doustnych (np. syropów).

– Z uwagi na ryzyko, że sfałszowany glikol propylenowy mógł być dystrybuowany do innych krajów, WHO wydała zalecenia wzmocnienia systemu kontroli dostaw glikolu propylenowego przez wytwórców produktów leczniczych i dostawców substancji pomocniczych oraz przez właściwe organy krajowe, w celu przeciwdziałania możliwości przedostawania się zanieczyszczonej  substancji do legalnego łańcucha wytwarzania leków – czytamy w komunikacie GIF.

Pełne informacje i zdjęcia serii beczek sfałszowanej substancji, można znaleźć w Załączniku 1 i 2 do ostrzeżenia  WHO.

Źródło: ŁW/GIF

Jak oceniasz artykuł?

Twoja ocena: Jeszcze nie oceniłeś/aś artykułu

Udostępnij tekst w mediach społecznościowych

0 komentarzy - napisz pierwszy Komentujesz jako gość [ lub zarejestruj]