Infekcje narządów płciowych przy stosowaniu leków przeciwcukrzycowych

24 września 2018 08:36

FDA (Food and Drug Administration) ostrzega, że odnotowano przypadki rzadkiej, ale poważnej infekcji narządów płciowych u pacjentów stosujących lek przeciw cukrzycy typu 2. Mowa o inhibitorach transportazy sodowo-glukozowej-2 (SGLT2). Infekcja, zwana martwiczym zapaleniem powięzi krocza, jest również określana jako zgorzel Fourniera. Wymagane jest ostrzeżenie o tym ryzyku, które zostanie dołączone do ulotek dla pacjenta.

Pracownicy służby zdrowia i pacjenci są zachęcani do zgłaszania zdarzeń niepożądanych lub działań niepożądanych związanych ze stosowaniem tych produktów (fot. Shutterstock)

Cukrzycę można nazwać epidemią XXI wieku. Według danych Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), w 1980 r. było na świecie 108 mln chorych na cukrzycę, a w 2014 ich liczba zwiększyła się do 422 mln. W Europie na cukrzycę choruje już 60 mln ludzi, czyli 9,2% populacji. Liczba chorych nieustannie rośnie, dlatego ważne jest bezpieczeństwo stosowania leków przeciwcukrzycowych.

SGLT2 jest głównym transporterem odpowiedzialnym za wchłanianie zwrotne glukozy z filtracji kłębuszkowej do krwi. W przebiegu cukrzycy typu 2, cały czas odbywa się w nerkach proces wchłaniania zwrotnego glukozy, pomimo istniejącej hiperglikemii. Inhibitory SGLT2 poprawiają kontrolę glikemii przez zmniejszenie wchłaniania zwrotnego glukozy w nerkach, prowadząc do wydalania glukozy z moczem.

Pacjenci stosujący leki z tej grupy, powinni zwrócić szczególną uwagę na następujące objawy:


  • zaczerwienienie lub obrzęk narządów płciowych i okolicy
  • gorączka powyżej 38°C
  • ogólne złe samopoczucie

Objawy te mogą się szybko pogorszyć, dlatego ważne jest natychmiastowe rozpoczęcie leczenia. Pracownicy służby zdrowia powinni:


  • obserwować pacjentów, jeśli wykazują objawy zgorzeli Fourniera, natychmiast rozpocząć leczenie antybiotykami o szerokim spektrum działania i oczyścić chirurgicznie, jeśli to konieczne
  • przerwać leczenie inhibitorami SGLT2, dokładnie monitorować poziom glukozy we krwi i zapewnić odpowiednią alternatywną terapię dla kontroli glikemii

Pracownicy służby zdrowia i pacjenci są zachęcani do zgłaszania zdarzeń niepożądanych lub działań niepożądanych związanych ze stosowaniem tych produktów.

Źródło: FDA

Jak oceniasz artykuł?

Twoja ocena: Jeszcze nie oceniłeś/aś artykułu

Udostępnij tekst w mediach społecznościowych

0 komentarzy - napisz pierwszy Komentujesz jako gość [ lub zarejestruj]

Odpowiadasz:

avatar
Akceptuję regulamin dyskusji *
Komentujesz jako gość! Chcesz być informowany o nowych komentarzach w temacie? Zarejestruj się, lub jeśli już masz konto w grupie farmacja.net - .

Powiązane artykuły

Nowa nadzieja dla pacjentów z RZS Nowa nadzieja dla pacjentów z RZS

Europejska Agencja Leków (EMA) w połowie grudnia 2016 r. wydała pozytywną rekomendację dla dopuszcze...

Stosowanie kodeiny i tramadolu u dzieci może skończyć się tragicznie Stosowanie kodeiny i tramadolu u dzieci może skończyć się tragicznie

Amerykańska Agencja ds. Żywności i Leków (FDA) po raz kolejny opublikowała komunikat bezpieczeństwa ...

Czy leki opioidowe są nadużywane u dzieci? Czy leki opioidowe są nadużywane u dzieci?

Wiele dzieci, które otrzymują leki na ból głowy, jako pierwszy środek dostają lek opioidowy. Nieefek...