Podanie dziecku leku z budyniem to zły pomysł

17 kwietnia 2018 09:45

11 kwietnia 2018 roku w Auditorium Maximum Uniwersytetu Jagiellońskiego odbyło się trzecie już wydarzenie z cyklu „UJ dla Krakowa”. Tym razem tematem spotkania było bezpieczeństwo stosowania leków i interakcje leków z pożywieniem. W ramach wydarzenia wykłady wygłosili dwaj specjaliści z Wydziału Farmaceutycznego UJ: prof. Jacek Sapa – dziekan tego wydziału oraz dr Paweł Paśko.

W internecie znaleźć można porady sugerujące, np. podawanie dzieciom antybiotyków z lodami lub budyniem. (fot. Shutterstock)

Spotkanie otworzył wykład prof. Jacka Sapy na temat bezpieczeństwa stosowania leków. Mówił on o popularnych mitach na temat leków, ograniczeniach badań klinicznych, istotności świadomego zażywania leków, a także o odpowiedzialności spoczywającej na lekarzach i farmaceutach w edukowaniu pacjentów. Dziekan zwracał uwagę na fakt, że działania niepożądane są nieodłączone przy stosowaniu leków, przedstawił różne ich typy, oraz wyróżnił dwa zasadnicze ich źródła – zależne od samych leków oraz te związane ze specyfiką organizmu pacjenta.

Istnieje wiele typów reakcji niepożądanych, w zależności od ich źródła. Mogą być one zależne od zbyt dużej dawki (np. uszkodzenie wątroby na skutek przedawkowania paracetamolu), przewlekłego stosowania (uzależnienie organizmu), albo skłonności alergicznych pacjenta; niektóre objawiają się z opóźnieniem (zwiększone ryzyko raka), inne natomiast, w wyniku odstawienia leku lub wraz z wykształceniem odporności na jego składniki. Czasem, przyczyna leży w skłonnościach alergicznych pacjenta, przy czym źródłem uczulenia mogą być zarówno substancje czynne, jak i pomocnicze.

W internecie znaleźć można porady sugerujące, np. podawanie dzieciom antybiotyków z lodami lub budyniem. Tymczasem, zawarte w mleku transportery białkowe „wyrzucają” leki z organizmu, obniżając ich skuteczność.

Bywa że pula możliwych działań niepożądanych wykracza poza te znane i opisane przez producenta. Badania kliniczne nie zawsze zakrojone są na wielką skalę, a niektóre efekty niepożądane objawiają się niezmiernie rzadko i w trudnych do zasymulowania okolicznościach. Sprawa dodatkowo komplikuje się w sytuacji łączenia wielu leków – jest to problem, z którym mierzy się wiele osób przewlekle chorych. Przy przyjmowaniu wielu leków naraz, konieczna jest konsultacja z lekarzem.

Źródło: Uniwersytet Jagielloński w Krakowie

Jak oceniasz artykuł?

Twoja ocena: Jeszcze nie oceniłeś/aś artykułu

Udostępnij tekst w mediach społecznościowych

0 komentarzy - napisz pierwszy Komentujesz jako gość [ lub zarejestruj]

Odpowiadasz:

avatar
Akceptuję regulamin dyskusji *
Komentujesz jako gość! Chcesz być informowany o nowych komentarzach w temacie? Zarejestruj się, lub jeśli już masz konto w grupie farmacja.net - .

Powiązane artykuły

Sildenafil a rozwój czerniaka Sildenafil a rozwój czerniaka

Niemieccy badacze odkryli mechanizm biochemiczny, odpowiadający na pytanie, w jaki sposób sildenafil...

Kolejne preparaty długo działającej insuliny zatwierdzone do stosowania Kolejne preparaty długo działającej insuliny zatwierdzone do stosowania

FDA i firma Novo Nordisk 25 września ogłosili zatwierdzenie dopuszczenia do obrotu dwóch leków zawie...

Statyny i ich wpływ na pamięć Statyny i ich wpływ na pamięć

Dotychczasowe badania sugerowały, iż osoby przyjmujące statyny mogą doznawać krótkotrwałej utraty pa...