Magazyn mgr.farm

Stosowanie kodeiny i tramadolu u dzieci może skończyć się tragicznie

23 maja 2017 08:01

Amerykańska Agencja ds. Żywności i Leków (FDA) po raz kolejny opublikowała komunikat bezpieczeństwa dotyczący dwóch znanych substancji leczniczych: kodeiny oraz tramadolu. Z dokumentu wynika, że stosowanie tych leków u dzieci niesie za sobą bardzo poważne ryzyko, łącznie z osłabieniem oddechu i trudnościami w oddychaniu, które mogą skończyć się śmiercią dziecka. Ryzyko wzrasta szczególnie u dzieci pon. 12 r.ż.

Kodeina i tramadol nie mogą być stosowane u dzieci poniżej 12 r.ż.

Obecnie w Ameryce wszystkie produkty przeciwbólowe z tramadolem i monokomponentowe produkty przeciwbólowe i przeciwkaszlowe z kodeiną są dopuszczone do stosowania tylko dla dorosłych. Niestety, dane pokazują, że obie cząsteczki są w dalszym ciągu stosowane u dzieci i nastolatków, pomimo ostrzeżeń ze strony FDA publikowanych w 2013 i 2015 r. Podobne ostrzeżenia opublikowała też Europejska Agencja Leków.

FDA zdecydował na zmianę rekomendacji na bardziej restrykcyjne, dodając do druków informacyjnych następujące ostrzeżenia:

– kodeina i tramadol nie mogą być stosowane u dzieci poniżej 12 r.ż. (najmocniejsze ostrzeżenie, przeciwwskazanie),

– oba leki nie powinny być stosowane u dzieci między 12-18 rż. z nadwagą, bezdechem nocnym i ciężkimi chorobami płuc, a także bólem pooperacyjnym po usunięciu migdałków, ponieważ może u nich wystąpić większe ryzyko ciężkich problemów z oddychaniem,

– matki w okresie karmienia piersią nie powinny stosować kodeiny i tramadolu, z powodu ryzyka ciężkich działań niepożądanych u karmionych niemowląt.

Przegląd doniesień o działaniach niepożądanych, które napłynęły d FDA w latach 1969 – 2015, pozwolił zidentyfikować aż 64 przypadki ciężkich problemów z oddechem, w tym 24 zgony dzieci poniżej 18 r.ż., u których stosowano kodeinę. W przypadku tramadolu otrzymano informacje o 9 ciężkich epizodach związanych z problemami z oddychaniem i 3 przypadki śmiertelne. Większość z przypadków dotyczyła dzieci poniżej 12 rż, a część z nich wystąpiła po pojedynczej dawce jednego z leków.

Źródło: www.fda.gov

Jak oceniasz artykuł?

Twoja ocena: Jeszcze nie oceniłeś/aś artykułu

Udostępnij tekst w mediach społecznościowych

0 komentarzy - napisz pierwszy Komentujesz jako gość [ lub zarejestruj]

Odpowiadasz:

avatar
Akceptuję regulamin dyskusji *
Komentujesz jako gość! Chcesz być informowany o nowych komentarzach w temacie? Zarejestruj się, lub jeśli już masz konto w grupie farmacja.net - .

Powiązane artykuły

Reumatoidalne zapalenie stawów z nowym lekiem Reumatoidalne zapalenie stawów z nowym lekiem

Sarilumab – nowe przeciwciało monoklonalne, które specyficznie łączy się z receptorami dla prozapaln...

Nowe leki nasercowe będą droższe niż oczekiwano Nowe leki nasercowe będą droższe niż oczekiwano

Dwa najbardziej wyczekiwane innowacyjne leki nasercowe (Praluent firmy Sanofi i Entresto firmy Novar...

Pierwszy lek na atrofię mięśni kręgosłupa! Pierwszy lek na atrofię mięśni kręgosłupa!

Atrofia mięśni kręgosłupa jest rzadką i często śmiertelną chorobą genetyczną powodującą stopniowe os...